Tulkoon keskusta eläväksi jälleen

Uusia asuinalueita on vilkkaasti kaavoitettu ja luvassa on uusia asuntoja aseman alueelle, Engelinrantaan, linja-auroaseman alueelle ja valmistumassa paraikaa Goodman’n viereen, Suomen kasarmille ynnä muualle. Toivottavasti asunnoille ostajat löytyvät. Ei grynderi kuitenkaan aloita rakentamista ilman riittävää määrä ennakkovarauksia ja ostositoumuksia. Vauhti on nyt kovan tuntuinen, mutta toteutuminen hieman epäilyttää, kun esim Etuovella asuntoja on Hml’ssa myynnissä tällä hetkellä 1092 kpl, joista kerrostaloasuntoja 592 kpl myyntiaikojen ollessa melko pitkiä. Kuka kaikki uudet 4000€/m2 maksavat asunnot ostaa, Onko syntymässä uusia työpaikkoja ja niihin kaupunkiin muuttamassa uusia veroa maksavia asukkaita.

Juuri uusia työpaikkoja, teollisia, palvelujen, kaikenlaisia työpaikkoja ja niiden muakana uusia veroa maksavia asukkaita, plusmerkkistä nettomuuttoa kaupunki tarvitsee, jotta talouden tasapainolle syntyisi edellytykset, jotta velkaantuminen ja verokannan nostaminen voidaan pysäyttää ja jotta kaupungin vetovoiman ja kiinnostavuuden parantamiseksi ja uusien asukkaiden houkuttelemiseksi verokantaa voitaisiin alkaa alentamaan, jossa verokannan alentamisessa pidemmän ajan tavoitteena voisi olla ja ehkä pitäisi olla jopa vuoden 2009 kuntaliitoksen aikaan vallinnut 18% kuntaverokanta. Se olisi todellinen houkutin, joka laajalti huomattaisiin. Tosin sote jo muutaman vuoden sisällä täysin mullistanee verokannat kunnissa kokonaan uuteen asentoon ja vaikeuttaa vertailtavuutta.

Joka tapauksessa uutta elinvoimaa kaupunki tarvitsee, elinvoimaa, jonka olemassaoloa kaupungeissa yleensä heijastelee mm keskustan elävyys. Nyt kaupungistamme keskustan elävyyttä puuttuu, ruutukaavakeskusta on kovin hiljainen. Tyhjät liiketilat keskustan kadunvarsilla ovat kaupunkikuvallinen haitta ja taloyhtiöille taloudellinen rasite. Nopeaa korjausta tarvitaan. Ensi vaiheen lääke voisi olla 1…3h kiekkopysäköintiin siirtyminen koko ruutukaavan alueella. Se helpottaisi keskustassa asiointia, juuri asioinnin mukavuuttahan autoilevat asiakkaat arvostavat. Seurauksena  kivijalkaliikeet alkaisivat palata, tyhjät liiketilat täyttyä.

Torinalusparkki säilyköön ”myöhempien aikojen pyhien ikuisuuskysymyksenä” ja toteutukoon 33..35M€ jätti-investointi vain siinä tapauksessa, että (kuten Mikkelissä) vähintään 85% omistuksesta ja rahoituksesta tulee yksityisiltä sijoittajilta, kaupungin ja veronmaksajen osuuden ollessa max 15%.

Ja siunatuksi lopuksi, palautukoot kerran tunnisssa lähtevät IC-junat ja säilyköön aseman alueella nykyinen helppo ja ilmainen pysäköinti, joka junalla työssä käyvien Hml’ssa asuvien veronmaksajien kannalta on aivan välttämätön. Jos kurakenttä jotain häiritsee, parannettakoon sitä sepeli/sorakerroksella tai kestopäällysteellä. Ilmaisen ja helpon pysäköinnin poistuminen asemalta vähentäisi vakavalla tavalla junalla työssä käyntiä ja Hml’n kiinnostavuutta asumiskauppunkina.

Jätä kommentti

css.php